Tuesday, July 7, 2009

SYARAT LULUS BI DALAM SPM ADALAH WAJAR DAN ADA KEBAIKANNYA”

Timbalan Perdana Menteri telah mencadangkan Bahasa Inggeris dijadikan syarat wajib lulus dalam SPM. Beliau menjelaskan kepentingan penguasaan bahasa ini dikalangan pelajar dan menguasai ilmu dalam era globalisasi. Idea ini turut dikemukakan kepada rakyat dan pakar serta masyarakat supaya memberi pandangan dan kritikan. Ini seiring dengan dasar kerajaan tidak mengetahui dan bijak dalam segala hal dan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan dalam hal yang berkaitan, mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad bersetuju dengan saranan TPM beliau menjelaskan rasional kepentingan bahasa Inggeris dalam menguasai ilmu, melanjutkan pelajaran di luar negara dan berharap kerajaan meneruskan dasar pengajaran matematik dan sains dalam bahasa Inggeris.

Disamping itu, NUTP ‘Persatuan Perkhidmatan Perguruan kebangsaan’ menjelaskan kerajaan perlu mengkaji idea secara terperinci melalui pusat perkembangan kukurikulum dan bantuan pakar pendidikan. Ia adalah idea yang baik demi masa depan negara. Dasar ini wajar mengambilkira beban dan kemampuan para guru dan bahan pemelajaran yang mencukupi.
Idea ini mungkin dibantah oleh tokoh budayawan dan GAPENA seperti Tan Sri Ismail Hussien dan Sasterawan Negara Datuk A. Samad Said yang beranggapan bahasa Melayu semakin dipinggirkan sebagai bahasa Ilmu dan Komunikasi Perlaksanaan Idea TPM mampu memberi kesan terhadap kemampuan pekerja di luar Bandar, khususnya di Sabah dan Sarawak, Kedah, Kelantan dan Terengganu serta Pahang. Ini menimbulkan perasaan kurang senang rakyat luar Bandar yang gagal memahami rasional idea TPM. Ini menjejaskan sokongan dan dokongan rakyat terhadap kerajaan.

Pihak pembangkang bakal menjadikan ini sebagai racun dan isu serta dakyah politik untuk memburukkan kerajaan dan PKR mendakwa Kerajaan dan UMNO tidak berjiwa nasionalis dan menolak agenda Melayu dan membelakangkan Bahasa Melayu.

Oleh itu, kerajaan wajar mengkaji pelaksanaan idea ini mendengar denyutan rakyat. Pada masa yang sama Kementerian Pengajian Tinggi harus melatih guru yang sedia ada dan menambah ambilan guru TESL, dan menambahbaik kurikulum perguruan. Pada masa yang sama usaha memperkasa peranan bahasa Melayu harus dijalankan tanpa mengenal jemu. Cadangan saya supaya pelajar wajib kredit bahasa Melayu peringkat SPM juga harus menjadi pertimbangan Kementerian supaya kedaulatan dan peranan bahasa Melayu dapat dipertahankan. Malah isu pengajaran matematik dan sains dalam bahasa inggeris juga wajar ditangani dahulu.

1 comment:

awang kata said...

Lemah bahasa Inggeris (BI)wajib luluskan BI. Lamah agama Islam wajib lulus Pengajian Islam. Lemah Sejarah wajibkan lulus Sejarah. Baru betul. Takkan BI saja nak diwajibkan. Wajibkan wajib pelajari tulisan Jawi agar Jawi tak pupus, dan tak pupusnya warisan Melayu. Kan.