Thursday, July 23, 2009

Pemimpim Pembangkang Suka Sangat salahkan Kerajaan

Anggun nak berkongsi crita Nasib seorang mendiang Teoh Beng Hock, 30, yang mayatnya ditemui pada jam 1.30 tengah hari Khamis lalu di koridor tingkat lima Plaza Masalam, Shah Alam, bangunan menempatkan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ( SPRM ) Selangor di Tingkat 14 dimana Setiausaha Politik Ahli Exco Selangor itu disoal siasat kira-kira 10 jam sebelum kemalangan itu disedari. Kejadian malang itu bukan saja mengejutkan anggota keluarganya, apa lagi beliau dijadualkan memeterai perkahwinannya sehari selepas itu, malah menimbulkan tanda tanya pelbagai pihak bagaimana ia berlaku.
Bagi mendapat anggun insiden itu turut membawa malang kepada SPRM kerana ia berlaku selepas Teoh disoal siasat lebih lapan jam oleh pegawainya dan mangsa pula dipercayai terjatuh dari tingkat yang menempatkan pejabat Suruhanjaya itu. Sebagai sebuah agensi penguat kuasa yang tindakannya sentiasa menimbulkan spekulasi terutama di kalangan perti politik.
Rasa-rasa anggun kejadian itu juga sedikit sebanyak mencalit pentadbiran Datuk Seri NAJIB Tun Razak, yang baru saja seminggu mencatat beberapa pencapaian dalam tempoh 100 hari beliau menjadi Perdana Menteri.
Lebih malang lagi apabila DAP terus menuding jadi kepada kerajaan serta menjadikan insiden ini sebagai isu politik dan perkauman. Belum pun pihak berkuasa selesai menjalankan siasatan, pemimpin pembangkang mengadakan perhimpunan di Shah Alam dan Pulau Pinang menuntut penjelasan sehingga menimbulkan kekecohan serta memaksa polis menahan beberapa orang untuk memenangkan keadaan. Walaupun dipihak kerajaan sama ada Perdana Menteri, Timbalannya, Tan Sri Hishammuddin Hussein memberi jaminan punca insiden ini akan disiasat hingga ke akar umbi, DAP dan sekutunya, Parti Keadilan Rakyat ( PKR ) tidak mungkin menunjukkan rasa puas hati atau berdiam diri. Sebabnya mudah, insiden malang yang menimpa Teoh dan keluarga adalah peluang terbaik pembangkang untuk mengalih perhatian rakyat daripada pelbagai masalah dalaman yang menimpa Pakatan Rakyat sekarang.
Pada ingatan anggun, Pakatan Rakyat belum lagi pulih dengan kekecewaannya atas kemenangan tipis PAS dalam pilihanraya kecil Dewan Undangan Negeri Manek Urai. Dengan itu juga keputusan di Manek Urai itu sebagai isyarat wujudnya angin perubahan di kalangan rakyat, khususnya penduduk di Manek Urai terhadap BN, Pembangkang seperti biasa mencari pelbagai alasan kecuali diri mereka sendiri. Lihat saja lah Setiausaha Agung DAP. Lim Guan Eng mengakui pelbagai masalah dalaman parti gabungan Pakatan Rakyat khususnya PAS dan PKR turut menyumbangkan kepada perkembangan itu, yang dikatakan kurang disenangi oleh pemimpin kedua-dua parti itu. Tanpa Guan Eng membuat pengakuan itu pun, Kita memang boleh menjangka keretakan dalam perkahwinan 'mutaah' pembangkang itu telah bermula di Perak, Pulau Pinang, Kedah dan terbaru di Selangor, yang dilihat sebagai ujian sebenar sejauh mana kukuhnya jalinan DAP dan PKR.
Maka tercetusnya hubungan PKR-DAP di Selangor, malah kedudukan Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sendiri. Pemimpin de facto Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dikatakan dijadualkan mempengerusikan satu mesyuarat Khamis dan Jumaat lalu bagi merungkai masalah itu tetapi insiden malang yang menimpa Teoh menyebabkan isu berkenaan tenggelam.
Tidak hairanlah apabila parti pembangkang akan terus menjadikan insiden malang yang menimpa Teoh sebagai agenda baru perjuangan mereka buat sementara waktu saja. Beberapa hari yang lalu mereka mengadakan perhimpunan di Kelana Jaya dan beberapa majlis seumpamanya diatur, semuanya bertujuan mengalih pandangan rakyat daripada masalah dalaman khususnya antara PKR dan DAP serta menyalahkan kerajaan atau kejadian itu.
Sementara kita turut bersedih kematian Teoh yang menimpa keluarganya, kita juga bimbangkan kesan tindakan pembangkang menjadikannya sebagai isu politik dan perkauman.
Baru-baru ini pun ada desakan kita lihat di kaca tv desakan ADUN Bukit Antarabangsa, Mohamed Azmin Ali supaya kerajaan Selangor mengadakan rombakan terhadap barisan Exco negeri itu dan dakwaan Ahli Parlimen Wangsa Maju daripada PKR, Wee Choo Keong wujudkan pembabitan seorang Exco kerajaan negeri dalam aktiviti 'gelap' di Selangor, mengundang reaksi yang agak keras di kalangan beberapa Exco Selangor daripada DAP pada waktu hampir serentak, bukanlah suatu kebetulan. Laporan mengenai beberapa Exco Selangor disiasat oleh SPRM selepas itu menambahkan lagi kekalutan dalam kerajaan campuran di negeri itu sendiri.

1 comment:

YANG GAMBI said...

Salam,

Pembangkang tugasnya hanya membangkang, tidak kira benar atau salah, walaupun dia sudah jadi kerajaan, pembangkang tetap menyalahkannya juga.....

Pembangkang serupa macam watak dalam lagu "bangau oh bangau".....