Wednesday, July 15, 2009

INTIPATI PILIHANRAYA MANEK URAI

Pilihanraya Kecil berlaku dengan penuh klasik dramatic penduduk Manek Urai telah membuat keputusan. PAS menang tetapi majority yang kecil iaitu 65 undi. PAS yang berharap menang besar sebanyak 2,000 undi tetapi menjadi mimpi ngeri dan tidak lagi berpesta besar. PAS menang tetapi sekadar nyawa-nyawa ikan sahaja. PAS merosot 1287 undi lebih kurang 1,000 undi telah Berjaya dikurangkan oleh jentera UMNO yang dipimpin oleh Dato Mustapha Mohamad dan dimotivasi oleh kehadiran Timbalan Presiden UMNO. Pujian patut diberi usaha keras jentera UMNO. Keputusan ini telah memberi kemenangan moral yang besar dan tinggi kepada UMNO.

Tidak dapat dibayangkan andaikata undi rosak itu berubah mengundi UMNO. Majoriti PAS mengecil bermakna pemilihan calon UMNO adalah tepat, NAJIB berjaya mencorak kepimpinan yang berkesan, rumahtangga UMNO yang stabil dan kukuh, “homework” yang teliti oleh Pemuda UMNO dan Puteri UMNO menjalankan jentera dan pergerakan taktikal UMNO lebih “organized” kali ini UMNO baru terus berkhidmat kepada Manek Urai dan melaksanakan pembangunan. Kajian menunjukkan golongan muda kembali menyokong UMNO.

Kehadiran Nik Aziz Nik Mat, top gun , PKR tidak dapat memberi kemenangan besar kepada PAS. Manek Urai bukanlah kubu kuat PAS, ternyata UMNO telah mengkaji kelemahan di Bukit Gantang secara strategik UMNO harus terus sentiasa dan mendekati penduduk Manek Urai secara ikhlas, dan berterusan. Ketokohan Nik Aziz bukalah pertahanan dan kekebalan yang boleh dijadikan azimat PAS.

Isu-Isu rasuah, anak Kelantan dianaktirikan dan royalti minyak gagal memberi impak sokongan kepada PAS. UMNO harus terus mengkaji isu dan melaksanakan strategi yang lebih bijak, hikmah dan berkesan. Hal ini menjelaskan politik pembangunan masih relevan untuk rakyat, UMNO harus tidak bersikap “taken for granted”, Pemuda UMNO wajar berani bersemuka dengan pemuda PAS dalam wacana ilmiah dan terus memperjuangkan perpaduan ummah semua kepimpinan UMNO di seluruh negeri wajar melakukan “walk around” tinjauan negara, merasai denyutan nadi rakyat, membuang imej elitis, rendah diri dan meninjau masalah rakyat secara serius UMNO harus bekerja keras melakukan home work, muhasabah, merapatkan barisan, perpaduan dan mengurus rumahtangga dalam BN masa akan datang. Pendek kata PAS menang undi, UMNO menang moral dan semangat.

No comments: