Tuesday, June 16, 2009

“Anwar Ibrahim menyokong kepulangan Chin Peng ke Tanah Air”

Sejarah telah mencatatkan PKM ditubuhkan di Singapura Republik Komunis di Tanah Melayu dewasa itu meliputi seluruh kawasan di Singapura. Umumnya memaklumi ideologi Komunis diasaskan oleh Karl Marx di Eropah. Selepas Perang Dunia II, berlakunya Perang Dingin di Eropah dan di Asia. Akhirnya berlaku keruntuhan komunisme di Russia, Eropah oleh kelemahan sistem politik Komunis. Tidak lupa dicatatkan China telah menamatkan bantuan dan hubungan politik dengan PKM pada 1989 dan PKM meletakkan senjata Hadyaai di Selatan Thailand.
Mahkamah Persekutuan telah memutuskan Chin Peng tidak dibenarkan pulang ke Tanah Air, namun Naib Presiden Gerakan Pulau Pinang dan Penasihat umum PKR Dato Seri Anwar Ibrahim mengalu-alukan kepulangan Chin Peng disertai oleh DAP.

Politik dan isu perkauman telah dijadikan modus operandi dan strategi Anwar yang gagal dalam cita-citanya. Sejarah mencatatkan ramai pahlawan negara gugur sebagai bunga bangsa dalam perjuangan pada zaman darurat. Bukit Kepong, Sungai Siput, GRIK, Gubir adalah tempat yang mencatatkan sejarah hitam ATM negara.

Hari ini ramai lagi bekas tentera yang cacat dan hidup dalam derita oleh keganasan PKM. Tidak lupa pembunuhan Ketua Polis Negara dan Ketua Polis Perak serta letupan Tugu Negara di Kuala Lumpur. Generasi beru pasca merdeka tidak melalui penderitaan Bintang 3 dan MPAJA selepas kekalahan Jepun dan era darurat. Ramai yang buta dan kabur sejarah negara. Alasan PKM adalah wira negera pernah digunakan sebagai hujah oleh segelintir politikus pembangkang di negara ini. Demi mencapai cita-cita politik, lagu ini dimainkan menyokong dan mengiktiraf perjuangan PKM selama ini, DSAI menjadi wira dan juara cina di Tanah Air Tercinta. Dengan lain perkataan matlamat menghalalkan cara.

Kita berharap ahli PAS, PKR dan penyokong pembangkang rakyat Malaysia akan menginsafi pendirian DSAI dalam hal ini. Ia patut dijadikan isu penting dalam pilihanraya ke-13 untuk mengalih sokongan rakyat dan mendukung konsep SATU MALAYSIA.
Umumnya penerangan yang kerap wajar diatur oleh UMNO dalam meraih sokongan rakyat manakala MCA harus bergerak bertindak proaktif dan menilai diri dan strategi menaikkan sokongan masyarakat cina.

MCA dan Gerakan tidak wajar mengikut rentak DAP dan PKR sebaliknya merencanakan strategi baru dan menidakkan sentimen perkauman sempit dan emosi.

No comments: