Sunday, June 14, 2009

Pentingkah Kerajaan Perpaduan, Adakah Membela Bangsa?

Tahu kah anda? Presiden PAS telah melontarkan idea Kerajaan Perpaduan kepada UMNO dan Barisan Nasional untuk menimbangkan serta mengajak parti politik bekerjasama demi kepentingan negara dan bangsa serta menstabilkan suhu politik negara. Politik negara selepas MAC 2008 agak kacau tidak menentu dan menggugat pembangunan negara dan keharmonian serta perpaduan rakyat.

Dalam hal yang berkaitan, konsep Kerajaan Perpaduan atau Kerajaan Campuran mengundang polemik yang reaksi yang pelbagai. Apakah perpaduan itu bermaksud wujud kerjasama dan perpaduan di peringkat kabinet Ahli Parlimen BN dan Pakatan Rakyat juga kerjasama ADUN BN dan Pakatan Rakyat di peringkat negeri?. Apakah kerajaan perpaduan bermaksud BN dan Pakatan Rakyat tidak terlalu politiking dalam menjaga kepentingan rakyat dan berpaduan mendepani kesan ekonomi global? Fikir2 lah wahai blogger.

Kerjasama parti politik atas nama perpaduan bukan baru di Malaysia. UMNO adalah peneraju utama dalam hal ini, bekerjasama dengan MCA dan MIC membentuk Perikatan Tun Abdul Razak Hussien telah membentuk Barisan Nasional pada 1974 dan PAS cuba memainkan peranan menyebar pengaruh tidak sihat. Pakatan Rakyat pula adalah usaha pembangkang menimbulkan BARISAN NASIONAL tetapi gagal dalam Pilihanraya 1990,1995, 1999, 2004 dan 2008.
Selepas Pilihanraya 2008, lanskap politik negara berubah, ketika itu UMNO hilang sokongan Melayu dan Kerajaan BN hilang dua pertiga majoriti. Isu perkauman dan kontrak sosial cuba digugat oleh parti pembangkang dan hal ini melemahkan kuasa politik dan ketuanan Melayu. Hal agama Islam digugat, institusi beraja dicabar oleh pembangkang khususnya di Perak. Sedarkah blogger?

PM dan TPM serta pemimpin kanan UMNO bersikap terbuka dan positif akan idea ini. Malah Muzakarah telah pun diadakan. Secara anĂ¡lisis politik saya ianya dapat meredakan ketidakstabilan politik dan pertuanan Melayu. Semua pihak bekerjasama memacu pembangunan negara. Ia memberi keuntungan politik kepada UMNO. Jika ia dapat memimpin ahli dan pemimpin PAS?. Hal ini ditentang hebat oleh Dato Nik Aziz Nik Mat dan pemimpin PAS Pro- Anwar. Ia akan memecah perpaduan dan kekuatan PAS. Hal ini dinilai oleh Prof Datuk Shamsul Amri Baharuddin. Apakah wujud kerjasama PAS-UMNO. Hal ini ditolak oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad yang meragui keikhlasan PAS dan amalan satu parti tidak praktikal di Malaysia. Kaji lah dan fikir lah apa yang kita boleh sumbangkan untuk membela bangsa dan mempertahankan parti Melayu yang unggul sejak dari merdeka lagi.

Umumnya idea ini wajar diteliti secara mendalam, kuasa politik dan ketuanan Melayu harus dipertahankan. Sejarah kepartian di Malaysia, sesebuah kerajaan yang ditubuhkan memerlukan kerjasama dua atau lebih parti. MIC dikatakan turut berusaha berunding dengan parti India yang lalu. Yang paling utama politiking dan kestabilan politik serta keharmonian harus diutamakan.

No comments: