Wednesday, January 6, 2010

PM menghadap Agong Isu Kalimah ALLAH

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan menghadap Yang di-Pertuan Agong hari ini, Tuanku Mizan Zainal Abidin pagi ini bagi mempersembahkan taklimat mengenai isu kebenaran Herald The Catholic Weekly untuk menggunakan kalimah Allah dalam penerbitannya.

Pada 31 Disember lalu, Hakim Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas), Datuk Lau Bee Lan membenarkan Gereja Katolik menggunakan kalimah 'Allah' dalam penerbitan mingguannya, Herald-The Catholic Weekly dengan alasan gereja itu berhak berbuat demikian di bawah Perlembagaan Persekutuan.

Dalam penghakimannya, beliau memutuskan bahawa mengikut Perkara 11 dan 12 Perlembagaan Persekutuan, Gereja Katolik mempunyai hak perlembagaan untuk menggunakan perkataan itu bagi tujuan tunjuk ajar dan pendidikan penganut agama Kristian.
Menurut Bee Lan, bukanlah satu kesalahan bagi seseorang yang bukan Islam menggunakan perkataan itu untuk menyebarkan agama selagi ia tidak digunakan terhadap seorang Muslim.
Herald yang diterbitkan dalam empat bahasa, menggunakan perkataan 'Allah' sebagai terjemahan bagi God dalam bahagian bahasa Malaysia.

Hari ini, Kementerian Dalam Negeri (KDN) memfailkan permohonan penangguhan pelaksanaan terhadap perintah Mahkamah Tinggi berkenaan. Perkataan 'Allah' digunakan secara meluas di kalangan pelbagai etnik beragama Kristian di Sabah dan Sarawak yang kebanyakannya bertutur dalam bahasa Malaysia. Kita berharap isu diselesaikan kerana boleh membabitkan keliruan dan perpecahan penganut Islam dan Kristian lagi pun ia isu sensitif kaum.

No comments: