Monday, January 11, 2010

Lempar bom petrol, Salah Siapa?

Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan insiden gereja dilempar bom petrol sehingga ada yang terbakar tidak bermakna semangat 1Malaysia telah menemui kegagalan. Perdana Menteri yang juga Presiden UMNO turut mengingatkan supaya tidak ada mana-mana pihak menuding jari kepada parti itu kerana UMNO turut mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan ganas seperti itu.

Malah katanya, UMNO mahu polis mengesan pihak yang melakukan jenayah tersebut dan menghukum mereka mengikut undang-undang negara."Kita menegakkan prinsip adil dan saksama kepada semua kaum, sebab itu bila saya mengambil alih tampuk kepimpinan negara saya telah menekankan perkara ini melalui 1Malaysia.

"Jangan disebabkan satu dua gereja terbakar ada yang nak kata ini menafikan 1Malaysia. Ia tidak menafikan semangat 1Malaysia, semangat 1Malaysia akan tetap kita perjuangkan sebagai parti yang berkuasa," katanya.

Beliau berucap demikian sewaktu melancarkan Program Juara Rakyat di Tapak Ekspo Bandar Bukit Sentosa yang dihadiri oleh kira-kira 20,000 rakyat jelata, di sini hari ini. Pada sidang akhbarnya selepas itu, Perdana Menteri berkata mesyuarat khas Majlis Raja-Raja tidak perlu bersidang buat masa ini untuk membincangkan isu-isu membabitkan orang Islam dan Kristian.

"Setakat ini tidak perlu tapi kita tengok perkembangannya sebab raja-raja faham kedudukan pada masa ini. "Mereka semua mengharapkan isu ini diselesaikan dengan cara baik melalui lunas undang-undang dan semua pihak perlu saling menghormati satu sama lain," katanya.

Mengenai penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) terhadap penjenayah yang melempar bom petrol sehingga menyebabkan kebakaran gereja, Najib berkata apa yang lebih penting ialah mendapatkan bukti terlebih dahulu. Katanya lagi, negara ini mempunyai undang-undang yang mencukupi untuk menghukum mereka. Sama2 lah kita fikirkan dan nantikan keputusannya..Semoga keputusan itu adil dan diterima oleh kedua-dua penganut Islam dan Kristian elakkan perpecahan amalkan perpaduan..Amin...Insyallah..

No comments: