Monday, December 15, 2008

SPRM akhirnya dibentangkan di Parlimen

Malaysia berusaha membanteras gejala rasuah, Rang Undang-undang Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) 2008 akan dibentangkan di Parlimen pada rabu.


  • Bacaan pertama kali bersama-sama dengan Rang Undang-undang Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman 2008 sebagai sebahagian usaha kerajaan untuk memulihkan integriti dan keyakinan terhadap sistem kehakiman negara dan usaha memerangi rasuah. Sesuai dengan cakap2 pakatan parti pembangkang menyatakan rasuah tidak dibenteras, Anwar jangan cakap kalau nak menang dihati rakyat nak tunjuk hebat dengan personaliti & ideologi dan haluan parti tak ketentuan tapi tak buat apa2 pun untuk rakyat. Kongres PKR 2008 menghentam kerajaan kononnya rasuah disana sini, isu Melayu, isu kekebalan raja-raja ditimbulkan ditafsir sebagai tidak selari dengan aliran demokrat dan liberal PKR.PAKATAN TIDAK SEPAKAT suka menimbuln kecoh2.

  • Sebelum ini untuk pengetahuan kwn2 Badan Pencegah Rasuah (BPR) berada sepenuhnya di bawah kuasa Perdana Menteri dan ia boleh menimbulkan kesangsian orang ramai tentang sejauh manakah keberkesanan agensi pecegah rasuah. Ini tidak bermakna PM cuba melindungi mereka yang mengamalkan rasuah tapi ini masalah persepsi saja kerana mereka menganggap badan ini tidak bebas. Menteri penerangan pn ada berkata 'kebebasan mutlak atau sepenuhnya dan menurutnya definisi sebenar perkara itu sukar untuk diberikan'. Namun jgn kita silap tafsir SPRM hanya betul2 bebas sekirannya ia tidak terletak di bawah bidang kuasa mana2 kementerian.
  • Ahmad Shabery berpendapat idea itu kurang bijak kerana sepertima perumpamaan "absolute power will corrupt absolutely"kuasa mutlak akhirnya akan mewujudkan rasuah. Itu sebabnya setiap perubahan undang-undang perlu dibentang dan dibahaskan, supaya akan wujud imbangan dan sekatan. Itulah makanya kenapa PM yg mempunyai kuasa eksekutif , juga mempunyai kuasa daripada segi komposisi anggota SPRM. Hakikatnya ia perlu melapor kepada Parlimen ini adalah yg terbaik, bagi memastikan imbangan dan sekatan yang lebih baik untuk menjamin keamaan masa akan datang.

No comments: