Friday, August 15, 2008

”Kewajaran Parti Baru dan Pembubaran Parti PAS-UMNO dalam konteks Pengkukuhan

Politik adalah seni yang penuh kemungkinan ”Politic is the art of possible” kata ahli falsafah politik. Politik Malaysia mengalami pelbagai perubahan lanskap, pengolakan dan utopia yang menarik. Isu muzakarah UMNO-PAS antara pengolakan yang penting dan menarik. Hal ini telah mencetuskan satu polemik baru. Kewajaran UMNO-PAS bekerjasama dalam politik atau pembubaran kedua-dua parti dan penubuhan parti baru Melayu dan Islam menjadi isu yang menarik diperdebatkan.

Dari segi sejarah UMNO dan PAS pernah bergabung dalam Barisan Nasional yang di asas Tun Abdul Razak. Ramai yang lupa PAS adalah parti serpihan UMNO yang
Rakan PAS dalam Pakatan Rakyat juga mencurigai muzakarah ini. Manakala rakan komponen UMNO dalam Barisan Nasional sedang melihat pengolakan ini dengan penuh minat dan teliti ketuanan Melayu dan Islam telah diserang hebat, diuji dengan hebat oleh parti bukan Melayu. Tulisan dalam blog di Internet semacam semakin berani mencela Islam. Ahli Parlimen DAP semakin berani dan kurang ajar di Parlimen.

Mursidul Am PAS telah melontarkan satu gagasan besar iaitu pembubaran UMNO PAS. Usaha ini adalah titik tolak besar yang memerlukan kesatuan hati ikhlas, pengorbanan dan ”good will” yang hebat dan tinggi. Ia dibuat atas nama perpaduan, Islam dan Melayu. UMNO pernah diharamkan pada 1987, apakah ini suatu realiti atau impian semata-mata?..

Gabungan ini mampu memperkuatkan ketuanan Melayu memperkasa kesucian Islam, membina ukhwah serta kesatuan ummah. Ia mampu menstabilkan politik negara. Ia dilihat serba mungkin oleh Menteri Penerangan Malaysia Dato Ahmad Shabery Cheek. Kerjasama dalam soal agama, kuasa politik Melayu wajar menjadi landasan parti UMNO dan PAS dalam kerjasama PAS dan UMNO di sebalik Muzakarah UMNO, PAS ”tepuk dada tanya selera”.

4 comments:

ORENA said...

lAMA TAK UP DATE BLOG CUTI KE ANGGUN HEHE

Anonymous said...

Uinah c anggun ini...masih tidur kali durang di sana itu....hoiii, bangun....

USD said...

Iya la apsal ko lama nda update ni ?

MAWAR BERDURI said...

hai? hilang tanpa khabar ni p mana?